bzdega plakat 700 5001024 1
 
 
 
Szanowni Państwo mamy przyjemność zaprosić serdecznie 14 kwietnia - piątek o godz. 19:00 na WERNISAŻ naszego pracownika, uzdolnionego artystę - plastyka, którego prace ujrzały światło dzienne m.in. w Miejskim Biurze Wystaw Artystycznych w Lesznie, a tym razem ujrzymy je w Muzeum Ziemi Rawickiej.
 
Wernisaż Tomasza Bzdęgi pt. "THE LIGHT OF HOPE - ŚWIATŁO NADZIEI"
„Nie wchodź łagodnie do tej dobrej nocy.
"Buntuj się, buntuj, gdy światło się mroczy” (1).
 
 
Tomasz Bzdęga – ur. w 1972 roku w Rawiczu. Absolwent Królewskiej Szkoły Sztuk Pięknych w Nowej Rudzie, dyplom z malarstwa pod kierunkiem prof. Telemacha Pilitsidisa. Absolwent Instytutu Sztuki i Kultury Plastycznej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze, dyplom w pracowni Przekształcania Obrazu i Intermediów pod kierunkiem prof. Tomasza Sikorskiego. Na co dzień kierownik działu impresaryjnego rawickiego Domu Kultury.
Tomasz Bzdęga rozkochany jest od wielu lat w wielowarstwowym sposobie budowania tła. Między transparentnymi śladami pędzla widoczne są fragmenty pierwotnie ciemnego podkładu podkreślające grę barwnego światła stanowiącego punkt zainteresowania autora. Konsekwentnie tworzy swoje obrazy, opierając się na kolorze i fakturze. Wykorzystuje w nich, idąc za kolorystami, pikturalne właściwości medium. Tym razem autor w soczystej palecie barw mocno nawiązuje do początków swojej twórczości, gdzie to właśnie żywy kolor wychodził na pierwszy plan. Wśród zastosowanych technik oprócz tradycyjnych pociągnięć pędzla możemy zauważyć przecierki, odciski, liczne zacieki składające się na strukturę obrazów. Niezgoda na mrok dzisiejszych czasów, cichy opór, malarska negacja… takie są podwaliny wystawy „THE LIGHT OF HOPE – ŚWIATŁO NADZIEI”. Są to malarskie rozważania na temat niepewności, strachu, niestabilności i bezradności, w której od kilku lat przyszło nam żyć. W najnowszej odsłonie twórczości Tomasza Bzdęgi konfrontujemy się ze swobodnie rozumianymi, „miękko malowanymi” pejzażami abstrakcyjnymi. Pejzażami bardzo odległymi, wymykającymi się jednoznacznemu zdefiniowaniu. Cytując samego autora: „(...) w kolorystyce i sposobie nakładania walorów wyczuwa się niepokój, drgania emocji”. Stawia to odbiorcę przed nieoczywistymi kulistymi formami emanującymi barwnym światłem. „Światło, które dostrzegam… jest dużo jaśniejsze od chmury noszącej w sobie słońce. […] Gdy podziwiam widowisko, jakim jest owo światło, wszelki smutek i żal znikają z mej pamięci”(2). To przykład formalny malarstwa abstrakcyjnego, któremu od lat wierny jest autor. Malarstwo to zawsze było pełne umiłowania blasku wychodzącego z mroku. To także ukłon w stronę koloryzmu. Prezentowane kompozycje pozbawione są zakorzenienia, a pola barwne luźno splatają się ze sobą. W konsekwencji centralne części obrazu wydają się unosić z akrylowej mgły w kolorze warm grey, który stał się spoiną wszystkich składających się na cykl płócien. W ostatnim czasie Bzdęga przyzwyczaił odbiorców do mroczniejszej palety barw. Tym bardziej to zwycięstwo koloru nad mrokiem przynosi ożywcze tchnienie w jego twórczość. Cytując za autorem: „Spod ciemnych warstw kolorystycznych przedziera się symboliczne światło w jaskrawych żółcieniach, oranżach czy różach. Jaskrawe kolory symbolizują nadzieję. Po nocy przychodzi dzień, dobro zawsze zwycięża zło... światło daje życie”.
Sylwia Henkulak-Matysiak
kuratorka
1 D. Thomas, Wiersze wybrane, Kraków 1974.
2 Hildegarda z Bingen, Słowa pełne światła, Kraków 2011.
 
 
Wystawa czynna do 7 maja 2023 - niedziela.